Ders İçerikleri ve Ön Koşulları

<< Ders İçerikleri ve Ön Koşulları

TKL201 - Türk Dili I

  • Dersi Veren Öğretim Elemanı:
    • Öğr. Gör. Şule Aktan
  • DERS BİLGİLERİ

    Ders

    Kodu

    Yarıyıl

    T+U Saat

    Kredi

    AKTS

    Türk Dili 1

    TKL 201

    3

    2 + 0

    2

    2

     

    Ön Koşul Dersleri

    -

     

    Dersin Dili

    Türkçe 

    Dersin Seviyesi

    Lisans

    Dersin Türü

    Zorunlu

    Dersin Koordinatörü

    -

    Dersi Verenler

    Öğr. Gör. Şule Aktan

    Dersin Yardımcıları

    -

    Dersin Amacı

    Öğrencilerin Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını bilerek yazılı ve sözlü anlatımda doğru ve etkili kullanma becerilerini geliştirmek

    Dersin İçeriği

    Dil ve Dünya dilleri hakkında genel bilgiler, Türkçenin diğer dillerle olan bağlantısı ve tarihsel gelişimi, modern Türkçenin ses ve yapı özellikleri, noktalama ve yazım kurallarıyla ilgili uygulamalar   

     

    Dersin Öğrenme Çıktıları

    Program Öğrenme Çıktıları

    Öğretim Yöntemleri

    Ölçme Yöntemleri

    1) Türkçenin noktalama işaretleri ve yazım kurallarının doğru kullanımını sağlamak.

    8

    1

    1

    2) Dilin temel özelliklerini ve dillerin sınıflandırma ölçütlerini kavramalarını sağlamak.

    8

    1

    1

    3) Türkçenin tarihsel gelişimini hatırlatmak.

    8

    1

    1

    4) Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını öğrenmelerini sağlamak.

    8

    1

    1

    5) Yazılı ve sözlü anlatım becerilerini gelişmelerini sağlamak.

    8

    1

    1

     

    Öğretim Yöntemleri:

    1. Anlatım Yöntemi      2. Örnek Olay Yöntemi    3. Problem Çözme Yön.

    4. Tartışma Yöntemi          5. Gösteri Yöntemi       6. Grup çalışması

    Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri:

    1. Yazılı sınav       2. Çoktan seçmeli test         3. Boşluk -doldurma

    4. Doğru -Yanlış    5. Sözlü sınav                     6. Portfolyo 

     

    DERS AKIŞI

    Hafta

    Konular

    Ön Hazırlık

    1

    Tanışma, dersin içeriği ve işlenişi hakkında bilgi

    İlgili okumalar

    2

    Noktalama işaretleri ve genel yazım kuralları

    İlgili okumalar

    3

    Dilin tanımı, özellikleri, dil-kültür ilişkisi

    İlgili okumalar

    4

    Dilin türleri

    İlgili okumalar

    5

    Yeryüzündeki diller ve dil sınıflandırmaları (yapı bakımından)

    İlgili okumalar

    6

    Yeryüzündeki diller ve dil sınıflandırmaları(kaynak bakımından),

    Türkçenin bu diller arasındaki yeri ve özelliği

    İlgili okumalar

    7

    Yazılı anlatım türlerinden öykü hakkında bilgi

    İlgili okumalar

    8

    Ara sınav.

    İlgili okumalar

    9

    Türkçenin tarihsel gelişimi ve Türklerin kullandığı alfabeler

    İlgili okumalar

    10

    Türkçenin ses özellikleri

    İlgili okumalar

    11

    Kalıplaşmış anlatımlar

    İlgili okumalar

    12

    Anlatım bozuklukları(sözcük düzeyinde), uygulama çalışması

    İlgili okumalar

    13

    Anlatım bozuklukları(cümle düzeyinde), uygulama çalışması

    İlgili okumalar

    14

    Yazılı anlatım türlerinden deneme hakkında bilgi

    İlgili okumalar

     

    KAYNAKLAR

    Kaynaklar

    Aksan, Doğan(1975), “Anadili”, Türk Dili,31/285,s. 423-434

    Aksan, Doğan(1987), Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim,3 cilt , Ankara

    Aksan, Doğan (2000), Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara, Bilgi yayınevi

    Ali, Sabahattin (2005), Yeni Dünya, İstanbul, YKY

    Ataç, Nurullah (2010), Günlerin Getirdiği-Sözden Söze, 7.b., İstanbul, YKY

    Atay, Oğuz (2000), Korkuyu Beklerken, İstanbul, İletişim Yayınları

    Çotuksöken, Yusuf (2007), Uygulamalı Türk Dili, İstanbul,Papatya Yayıncılık

    Hepçilingirler, Feyza (2013),Türkçe “Off”, 43.b.,İstanbul, Everest Yayınları

    Korkmaz, Zeynep ve diğerleri (1995), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara,           Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası

    Montaigne (1991),Denemeler,(Türkçesi: Sabahattin Eyüboğlu), İstanbul,Cem Yayınevi

    Özdemir, Emin (2008), Sözlü Yazılı Anlatım Sanatı Kompozisyon, İstanbul, Remzi Kitabevi

    Taner, Haldun(1995), Çok Güzelsin Gitme Dur, İstanbul, Bilgi Yayınevi

    Taner, Haldun (2005), Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu/Ayışığında “Çalışkur”, Ankara, Bilgi Yayınevi

    Türkçe Ders Notları -TKL 201    (Haz. Bedri Selimhocaoğlu)

    Türk Dili,Yazılı Anlatım-Sözlü Anlatım (2009), (Ed.Nurettin Demir, Emine Yılmaz),Ankara, Nobel Yayın Dağıtım

    Türkçe Sözlük (2011), Türk Dil Kurumu Yayınları, 11. b., Ankara

    Yazım Kılavuzu (2009), Türk Dil Kurumu Yayınları, 26. b., Ankara

     

     

     

    MATERYAL PAYLAŞIMI 

    Dökümanlar

    Ders öncesi dağıtılan fotokopiler

     

    DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

    YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

    ADET

    KATKI YÜZDESİ

    Vize

    1

    50

    Finalin Başarıya Oranı

    1

    50

    Yıl içinin Başarıya Oranı

    50

    Toplam

    100

     

    DERS KATEGORİSİ

    Uzmanlık / Alan Dersleri

     

     

    DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

    No

    EE Program Öğrenme Çıktıları

    Katkı Düzeyi

    1

    2

    3

    4

    5

    1

    Matematik, fen bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme becerisi

    2

    Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,

    3

    Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,

    4

    Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,

    5

    Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,

    6

    Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,

    7

    Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni,

    8

    Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi,

    x

    9

    Yasam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi,

    10

    Mesleki ve etik sorumluluk bilinci,

    11

    Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve is güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık,

    12

    Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.

     

     

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Etkinlik

    SAYISI

    Süresi (Saat)

    Toplam İş Yükü (Saat)

    Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

    15

    2

    30

    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

    15

    1

    15

    Ara Sınav

    1

    2

    2

    Kısa Sınav

    -

    -

    -

    Ödev

    1

    1

    1

    Final

    1

    2

    2

    Toplam İş Yükü

     

     

    50

    Toplam İş Yükü / 25 (s)

     

     

    2

    Dersin AKTS Kredisi

     

     

    2

     

     
  • Syllabus
  • Ders İçeriği:

    Dil ve Dünya dilleri hakkında genel bilgiler, Türkçenin diğer dillerle olan bağlantısı ve tarihsel gelişimi, modern Türkçenin ses ve yapı özellikleri, noktalama ve yazım kurallarıyla ilgili uygulamalar