Ders İçerikleri ve Ön Koşulları

<< Ders İçerikleri ve Ön Koşulları

EE232 - Elektroniğe Giriş

  • Dersi Veren Öğretim Elemanı:
  • Dersin Asistanı:
  • Ders Web Sayfası: EE232 - Elektroniğe Giriş
  • Ders Lab Sayfası: EE232 - Elektroniğe Giriş
  • DERS BİLGİLERİ

    Ders

    Kodu

    Yarıyıl

    D+U+L Saat

    Kredi

    AKTS

    ELEKTRONİĞE GİRİŞ

    EE232

    4

    3 + 0 + 2

    4

    6

     

    Ön Koşul Dersleri

    EE211 – Elektrik Devreleri

     

    Dersin Dili

    İngilizce

    Dersin Seviyesi

    Lisans

    Dersin Türü

    Zorunlu

    Dersin Koordinatörü

    Serkan Topaloğlu

    Dersi Verenler

    Serkan Topaloğlu

    Dersin Yardımcıları

    Anıl Özdemirli

    Dersin Amacı

    Yarıiletken teorisini ve elektronik devre elemanlarını tanıtmak, bu elemanların temel devrelerde uygulamalarını göstermek,  PSpice yazılımının kullanımını öğretmek, derste verilen devrelerin simülasyonunu yaptırmak ve bu devreleri laboratuvarda uygulattırmaktır.

    Dersin İçeriği

    Giriş: Elektronik devre elemanları ve temel devreler. Diyotlar: Yarıiletkenlerle ilgili kavramlar,  pn-jonksiyonlu diyodun fiziksel yapısı, uç karakteristikleri, ideal diyot, zener diyot, diğer diyotlar, diyotlu devrelerin analizi. MOSFET ve BJT: Fiziksel yapısı ve çalışma bölgeleri, DA kutuplaması, küçük-işaret modeli, temel kuvvetlendirici devrelerinin analizi, anahtar olarak çalışması. İşlemsel kuvvetlendiriciler: Özellikleri, ideal OPAMP ve uygulama örnekleri. PSpice modelleri.

     

    Dersin Öğrenme Çıktıları

    Program Öğrenme Çıktıları

    Öğretim Yöntemleri

    Ölçme Yöntemleri

    1) Yarıiletkenlerin özelliklerini diyot, BJT ve MOSFET elemanlarının fiziksel yapılarını ve çalışma prensiplerini anlamaya uygulayabilme.

    1,2

    1

    A,D

    2) Diyot, BJT ve MOSFET içeren temel devrelerin DC ve AC analizlerini yapabilme.

    1,2

    1,3,6

    A,C,D

    3) İşlemsel kuvvetlendiricileri (OPAMP) içeren temel devreleri analiz edebilme.

    1,2

    1,3,6

    A,C,D

    4) Diyot ve OPAMP içeren temel devreler ile BJT ve MOSFET içeren temel kuvvetlendiricileri simüle edebilme, gerçekleyebilme, test edebilme ve sonuçları raporlayabilme.

    4,5,7,10

    1,3,6

    A,C,D

    5) Elektronik teknolojilerindeki gelişmeleri takip edebilmek için bilgi kaynaklarını kullanabilme.

    6,9

    7

    D

     

     

    Öğretim Yöntemleri:

    1: Ders (Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap), 2: Problem Çözme, 3: Benzetim, 4: Seminer, 5: Disiplinlerarası Grup Çalışması, 6: Laboratuar, 7: Dönem Araştırma Ödevi, 8 Konuk Konuşmacı, 9 Örnek Proje İncelemesi

    Ölçme Yöntemleri:

    A: Sınav, B: Kısa Sınav, C: Deney, D: Ödev, E: Proje

     

    DERS AKIŞI

    Hafta

    Konular

    Çalışma Malzemeleri

    1

    Yarıiletken teorisinin temelleri,

    Kaynaklar

    2

    pn-jonksiyonlu diyot; denklemi, i-v karakteristiği, fiziksel yapısı,

    Kaynaklar

    3

    İdeal diyot tanımı, diyotlu devre uygulamaları I,

    Kaynaklar

    4

    Diyotlu devre uygulamaları II, Zener diyot i-v karakteristiği,

    Kaynaklar

    5

    Zener diyotlu devre uygulamaları, diğer diyotlar,

    Kaynaklar

    6

    Ara sınav I, MOSFET fiziksel yapısı,

    Kaynaklar

    7

    MOSFET uç karakteristikleri, çalışma bölgeleri,

    Kaynaklar

    8

    MOSFET’in kutuplanması, alçak frekans küçük işaret modeli,

    Kaynaklar

    9

    Temel MOSFET kuvvetlendiricilerinin AC analizi,

    Kaynaklar

    10

    Ara sınav II, BJT fiziksel yapısı,

    Kaynaklar

    11

    BJT uç karakteristikleri, çalışma bölgeleri, kutuplanması,

    Kaynaklar

    12

    Alçak frekans küçük işaret modeli,  temel BJT Kuvvetlendiriciler,

    Kaynaklar

    13

    İşlemsel kuvvetlendirici (OPAMP), ideal OPAMP tanımı,

    Kaynaklar

    14

    Yükselme eğimi, ortak işareti bastırma oranı, OPAMP’li devre uygulamaları.

    Kaynaklar

     

    KAYNAKLAR

    Ders Notu

    Microelectronic Circuits, Sixth edition, Sedra/Smith, Oxford University Press, 2010

    Diğer Kaynaklar

    Tamamlayıcı Ders Notları, “Introduction to Electronics”,

    Deniz Pazarcı

    Understanding Microelectronics, Franco Maloberti,

    John Wiley & Sons, 2012

    EE232 Laboratory Manual, EE Department

     

    MATERYAL PAYLAŞIMI 

    Dökümanlar

    Tamamlayıcı ders notları, Laboratuvar deney föyleri

    Ödevler

    Ödevlerin soru ve yanıtları

    Sınavlar

    Sınavların soru ve yanıtları

     

     

     

     

    DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

    YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

    SAYI

    KATKI YÜZDESİ

    Ara Sınav I

    1

    20/70

    Ara Sınav II

    1

    20/70

    Laboratuvar

    13

    25/70

    Ödev

    5

    5/70

    Toplam

    70/70

    Finalin Başarıya Oranı

    1

    30

    Yıl içinin Başarıya Oranı

    70

    Toplam

    100

     

    DERS KATEGORİSİ

    Alan Dersi

     

    DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

    No

    EE Program Öğrenme Çıktıları

    Katkı Düzeyi

    1

    2

    3

    4

    5

    1

    Matematik, fen bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme becerisi

    X

    2

    Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,

    X

    3

    Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,

    4

    Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,

    X

    5

    Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,

    X

    6

    Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,

    X

    7

    Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni,

    X

    8

    Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi,

    9

    Yasam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi,

    X

    10

    Mesleki ve etik sorumluluk bilinci,

    X

    11

    Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve is güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık,

    12

    Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.

     

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Etkinlik

    SAYISI

    Süresi (Saat)

    Toplam İş Yükü (Saat)

    Ders Süresi (ara sınavlar dahildir: 14x toplam ders saati)

    14

    3

    42

    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (ön çalışma, pekiştirme)

    14

    3

    42

    Ödev

    5

    3

    15

    Final

    1

    3

    3

    Laboratuvar

    13

    2

    26

    Lab Dışı Çalışma Süresi (ön hazırlık, soru yanıtlama ve rapor)

    12

    2

    24

    Toplam İş Yükü

    152

    Toplam İş Yükü / 25 (s)

     

     

    6.08

    Dersin AKTS Kredisi

     

     

    6

     

  • Syllabus
  • Ders İçeriği:

    Giriş: Elektronik devre elemanları ve temel devreler. Diyotlar: Yarıiletkenlerle ilgili kavramlar, pn-jonksiyonlu diyodun fiziksel yapısı, uç karakteristikleri, ideal diyot, zener diyot, diğer diyotlar, diyotlu devrelerin analizi. MOSFET ve BJT: Fiziksel yapısı ve çalışma bölgeleri, DA kutuplaması, küçük-işaret modeli, temel kuvvetlendirici devrelerinin analizi, anahtar olarak çalışması. İşlemsel kuvvetlendiriciler: Özellikleri, ideal OPAMP ve uygulama örnekleri. PSpice modelleri.