Ders İçerikleri ve Ön Koşulları

<< Ders İçerikleri ve Ön Koşulları

EE354 - Haberlesme Sistemleri

  • Dersi Veren Öğretim Elemanı:
  • Ders Web Sayfası: EE354 - Haberlesme Sistemleri
  • Ders Lab Sayfası: EE354 - Haberlesme Sistemleri
  • DERS BİLGİLERİ

    Ders

    Kodu

    Yarıyıl

    D+U+L Saat

    Kredi

    AKTS

    HABERLEŞME SİSTEMLERİ

    EE 354

    6

    3 + 0 + 2

    4

    7

     

    Ön Koşul Dersleri

    EE361 - Sayısal İşaret İşlemeye Giriş

     

    Dersin Dili

    İngilizce

    Dersin Seviyesi

    Lisans

    Dersin Türü

    Zorunlu

    Dersin Koordinatörü

    Engin Maşazade

    Dersi Verenler

    Engin Maşazade

    Dersin Yardımcıları

    Veysel Yaman Akgün

    Dersin Amacı

    Bu dersin amacı bir sayısal haberleşme sistemini oluşturan temel verici alıcı bileşenleri öğrencilere tanıtmaktır. Bu ders aynı zamanda teknik seçmeli haberleşme derslerine yönelecek öğrencilere gerekli altyapıyı da hazırlar.

    Dersin İçeriği

    Isaret analizi ve iletimi, genlik modulasyonu ve demodulasyonu, aci modulasyonu ve demodulasyonu, ornekleme teoremi. darbe genlik modülasyonu. Zaman bölmeli çoğullama. Darbe modülasyonu teknikleri. Kuantalama. Kodlama. Analog/Sayısal dönüştürücüler. Temelbant veri iletimi. Simgelerarası girişim. Uyumlu süzgeçli alıcı.

     

    Dersin Öğrenme Çıktıları

    Program Öğrenme Çıktıları

    Öğretim Yöntemleri

    Ölçme Yöntemleri

    (1)Bir sayısal haberleşme sistemini analiz edebilmek için gerekli olasılık ve sinyal işleme kavramlarını yorumlayabilme.

    1,2,3,4

    1, 2, 3

    A,B,D

    (2)Örnekleme ve quantalama işlemlerini uygulayabilme. İletilmek istenen modülasyonlu işareti bandgenişliği verilen bir kanaldan iletebilmek için gerekli olan haberleşme sembolü sayısını hesaplayabilme.

    1,2,3,4,5

    1, 2, 3, 6

    A,B,C,D

    (3)Kanal gürültüsü altında en uygun alıcı filtresini saptayabilme. Bir hata oranını gösterebilme.

    1,2,3

    1, 3

    A,B,D

    (4)Vericiden gönderilen işaretin istenen nitelikte alıcıda çözülebilmesi için gerekli olan güç ve bandgenişliği arasındaki ödünleşmeyi tartışabilme.

    1,2,3

    1, 3

    A,B,D

    (5)Temel analog ve sayısal haberleşme için modülasyon yöntemlerini uygulayabilme. Haberleşme sisteminin işlediği işaretleri labaratuvar ortamında tanır. Deney gözlemlerini yorumlayabilme.

    1,2,3,5,10

    1, 6

    A,B,C,D

     

    Öğretim Yöntemleri:

    1: Ders (Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap), 2: Problem Çözme, 3: Benzetim, 4: Seminer, 5: Disiplinlerarası Grup Çalışması, 6: Laboratuar, 7: Dönem Araştırma Ödevi, 8 Konuk Konuşmacı, 9 Örnek Proje İncelemesi

    Ölçme Yöntemleri:

    A: Sınav, B: Kısa Sınav, C: Deney, D: Ödev, E: Proje

     

    DERS AKIŞI

    Hafta

    Konular

    Çalışma Malzemeleri

    1

    Ders tanıtımı, periyodik işaretlerin Fourier Dönüşümü

    Ders Kitabı

    2

    Fourier Dönüşümü ve özellikleri

    Ders Kitabı

    3

    Genlik Modülasyonu

    Ders Kitabı

    4

    Açı Modülasyonu

    Ders Kitabı

    5

    Örnekleme teoremi

    Ders Kitabı

    6

    Arasınav I

    Ders Kitabı

    7

    Quantalama, PCM

    Ders Kitabı

    8

    Sıfır simgelerarası girişim için Nyquist’in 1. kriteri

    Ders Kitabı

    9

    Hat kodlaması ve iletim bantgenişliği

    Ders Kitabı

    10

    Alıcıda uyumlu süzgeç

    Ders Kitabı

    11

    İkili PAM modülasyonu için bit hata oranı hesaplanması

    Ders Kitabı

    12

    İkili PAM ve  M-li PAM’ın analizi. Güç, bandgenişliği, bit hata oranı karşılaştırılması

    Ders Kitabı

    13

    Arasınav II

    Ders Kitabı

    14

     ASK, FSK, PSK modülasyonlarının analizi: Güç, bandgenişliği, bit hata oranı karşılaştırılması

    Ders Kitabı

     

    KAYNAKLAR

    Ders Notu

    B.P. Lathi and Z. Ding, Modern Digital and Analog Communication Systems, 4th edition, Oxford University Press

    Diğer Kaynaklar

     B. Sklar, Digital Communications, 2nd edition, Prentice Hall

     

    MATERYAL PAYLAŞIMI 

    Dökümanlar

    E-posta ile Laboratuar öncesi Matlab kodları, Laboratuar deney föyleri

    Ödevler

    Ödev soruları ve çözümleri

    Sınavlar

     

    DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

    YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

    SIRA

    KATKI YÜZDESİ

    Ara Sınav

    2

    53

    Kısa Sınav

    2

    12

    Laboratuar

    10

    30

    Ödev

    5

    5

    Toplam

     

    100

    Finalin Başarıya Oranı

     

    35

    Yıl içinin Başarıya Oranı

     

    65

    Toplam

     

    100

               

    DERS KATEGORİSİ

    Uzmanlık / Alan Dersleri

     

    DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

    No

    Program Öğrenme Çıktıları

    Katkı Düzeyi

    1

    2

    3

    4

    5

    1

    Matematik, fen bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme becerisi

    X

    2

    Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,

    X

    3

    Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi

    X

    4

    Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,

    X

    5

    Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi

    X

    6

    Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,

    7

    Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni

    8

    Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi,

    9

    Yasam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi,

    10

    Mesleki ve etik sorumluluk bilinci,

    X

    11

    Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve is güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık,

    12

    Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.

     

     

     

     

     

     

     

     

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Etkinlik

    SAYISI

    Süresi (Saat)

    Toplam İş Yükü (Saat)

    Ders Süresi

    14

    3

    42

    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

    14

    6

    84

    Ara Sınav

    2

    2

    4

    Kısa Sınav

    2

    0.5

    1

    Ödev

    4

    5

    20

    Final

    1

    4

    4

    Laboratuar

    10

    2

    20

    Toplam İş Yükü

     

     

    175

    Toplam İş Yükü / 25 (s)

     

     

    7

    Dersin AKTS Kredisi

     

     

    7

     
  • Syllabus
  • Ders İçeriği:

    Isaret analizi ve iletimi, genlik modulasyonu ve demodulasyonu, aci modulasyonu ve demodulasyonu, ornekleme teoremi. darbe genlik modülasyonu. Zaman bölmeli çoğullama. Darbe modülasyonu teknikleri. Kuantalama. Kodlama. Analog/Sayısal dönüştürücüler. Temelbant veri iletimi. Simgelerarası girişim. Uyumlu süzgeçli alıcı.