Ders İçerikleri ve Ön Koşulları

<< Ders İçerikleri ve Ön Koşulları

EE241 - Sayısal Devreler

  • Dersi Veren Öğretim Elemanı:
  • Dersin Asistanı:
  • Ders Web Sayfası: EE241 - Sayısal Devreler
  • Ders Lab Sayfası: EE241 - Sayısal Devreler
  • DERS BİLGİLERİ

    Ders

    Kodu

    Yarıyıl

    D+U+L Saat

    Kredi

    AKTS

    Digital Circuits

    EE241

    3

    3+0+2

    4

    6

     

    Ön Koşul Dersleri

    -

     

    Dersin Dili

    İngilizce

    Dersin Seviyesi

    Lisans

    Dersin Türü

    Zorunlu

    Dersin Koordinatörü

     

    Dersi Verenler

    Prof. Dr. Cem Ünsalan

    Dersin Yardımcıları

    Erol Asığ

    Dersin Amacı

    Bu dersin ilk amacı öğrencilere Boole cebrini ve fonksiyonlarını tanıtmaktır. Boole fonksiyonları öğretildikten sonra, amaç öğrencilere kmbinezonsal ve ardışıl devre tasarımını öğretmek diğer amaçtır.

    Dersin İçeriği

    Sayı sistemleri ve kodlama. Boole cebri. Kombinezonsal devre elemanları. Boole fonksiyonları: Kanonk gösterilimler ve indirgeme. Quine McCluskey ve Karnaugh yöntemleri. Bazı kombinezonsal devreler:  toplayıcılar, kodlayıcılar, veri dağıtıcılar, ROM ve programlanabilir diziler. Ardışıl devreler: durum tablosu ve diyagramı. Flip-floplar.Senkron ardışıl devrelerin analizi. Senkron ardışıl devrelerin sentezi. Tümleşik senkron ardışıl devre elemanları: saklayıcılar, bellekler ve sayıcılar.

     

    Dersin Öğrenme Çıktıları

    Program Öğrenme Çıktıları

    Öğretim Yöntemleri

    Ölçme Yöntemleri

    İkili sayı sisteminde sayıları gösterebilme, toplama, çıkarma ve çarpma işlemlerini yapabilme.

    1,2,3,4,5,6,7,8,10,12

    1,6

    A, D

    Boole cebrininin temel işlemlerini ve özelliklerini kullanabilme.

    1,2,3,4,5,6,7,8,10,12

    1,6

    A, C, D

    Boole fonksiyonlarını standard formda gösterebilmek, farklı gösterimler arası geçiş yapabilme.

    1,2,3,4,5,6,7,8,10,12

    1,6

    A, C, D

    Verilen bir Boole fonksiyonunu indirgeyebilme.

    1,2,3,4,5,6,7,8,10,12

    1,6

    A, C, D

    Verilen bir sözle tanma ait Boole fonksiyonunu tasarlayabime ve gerçekleyebilme.

    1,2,3,4,5,6,7,8,10,12

    1,6

    A, C, D

    Ardışıl devrelerin analizini ve sentezini yapabilme.

    1,2,3,4,5,6,7,8,10,12

    1,6

    A, C, D

    Özel ardışıl tümdevre elemanlarını kullanabilme.

    1,2,3,4,5,6,7,8,10,12

    1,6

    A, C, D

     

    Öğretim Yöntemleri:

    1: Ders (Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap), 2: Problem Çözme, 3: Benzetim, 4: Seminer, 5: Disiplinlerarası Grup Çalışması, 6: Laboratuar, 7: Dönem Araştırma Ödevi, 8 Konuk Konuşmacı, 9 Örnek Proje İncelemesi

    Ölçme Yöntemleri:

    A: Sınav, B: Kısa Sınav, C: Deney, D: Ödev, E: Proje

     

    DERS AKIŞI

    Hafta

    Konular

    Ön Hazırlık

    1

    Sayısal Sistem, Analog – Sayısal İşaretler, Sayısal Kodlama, Sayıların Gösterilimi, Onluk tabandan diğer tabanlara dönüşüm

    Ders kitabı ve sunumu

    2

    r tabanından onluk tabana dönüşüm, Sekizli/onaltılı (Octal/Hex) tabandan ikili ve geriye dönüşüm, İşaretli Sayıların Gösterilmesi, İkili Sayıların Uzatılması, İkili sayıların toplanması, İkili sayıların çıkarması

    Ders kitabı ve sunumu

    3

    İkili sayıların çarpılması, İkili Lojik ve Kapılar, İkili Değişkenler, Doğruluk Tabloları, Boole Cebri, Boole Fonksiyonlarının Değerlendirilmesi,

    Ders kitabı ve sunumu

    4

    Çarpım terimleri, Toplam terimleri, Çarpımlar Toplamı Gösterilim, Toplamlar Çarpımı Gösterilim, Fonksiyonların Tümleyenleri,

    Ders kitabı ve sunumu

    5

    Boole Fonksiyonlarının Anahtar Devreleri İle Gerçeklenmesi

    Ders kitabı ve sunumu

    6

    Lojik Kapılar, Lojik Diyagramlar ve İfadeler, Boole fonksiyonlarını İndirgeme Kriterleri

    Ders kitabı ve sunumu

    7

    Quine-McCluskey Yöntemi İle Boole Fonksiyonlarının İndirgenmesi

    Ders kitabı ve sunumu

    8

    İki değişkenli Karnaugh Diyagramı, Karnaugh Diyagramı ile Fonksiyonların Gösterilimi, Üç değişkenli Karnaugh Diyagramı

    Ders kitabı ve sunumu

    9

    Dört değişkenli Karnaugh Diyagramı, Beş Değişkenli Karnaugh Diyagramı

    Ders kitabı ve sunumu

    10

    Diğer Lojik İşlemler, Evrensel Kapı, Kombinezonsal Devreler, Kombinezonsal devrelerin analizi

    Ders kitabı ve sunumu

    11

    Kombinezonsal Devrelerin Tasarımı, Tamsayı Toplayıcı, Hızlı Toplayıcılar

    Ders kitabı ve sunumu

    12

    Çıkarma Devresi, İkili Çarpıcı, İkili Çarpıcı, 4-bit Karşılaştırma Devresi

    Ders kitabı ve sunumu

    13

    Latch ler, Flip-Flop lar, Senkron Ardışıl Devrelerin Analizi

    Ders kitabı ve sunumu

    14

    Senkron Ardışıl Devre Tasarımı

    Ders kitabı ve sunumu

     

    KAYNAKLAR

    Ders Notu

    Ders sunumları (http://ee.yeditepe.edu.tr/labs/ee241/)

    Diğer Kaynaklar

    -Digital Design, M. Morris Mano, Michael D. Ciletti,

    -Logic and Computer Design Fundamentals, 4/E,  M. Morris Mano and Charles Kime , Prentice Hall, 2008.

     

    MATERYAL PAYLAŞIMI 

    Dökümanlar

    Örnek sorular

    Ödevler

    5 ödev

    Sınavlar

    2 arasınav cevapları

     

    DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

    YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

    SAYI

    KATKI YÜZDESİ

    Ara Sınav

    2

    32

    Kısa Sınav

    -

     

    Laboratuar

    5

    20

    Ödev

    5

    16

    Toplam

     12

    100

    Finalin Başarıya Oranı

     

    32

    Yıl içinin Başarıya Oranı

     

    68

    Toplam

     

    100

            

    DERS KATEGORİSİ

    Uzmanlık / Alan Dersleri

     

    DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

    No

    Program Öğrenme Çıktıları

    Katkı Düzeyi

    1

    2

    3

    4

    5

     

    1

    Matematik, fen bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme becerisi

     

     

     

     

    X

     

    2

    Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,

     

     

     

     

    X

     

    3

    Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi

     

     

     

     

    X

     

    4

    Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,

     

     

     

     

    X

     

    5

    Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi

     

     

     

     

    X

     

    6

    Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,

     

     

     

    X

     

     

    7

    Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni

     

     

     

    X

     

     

    8

    Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi,

     

     

    X

     

     

     

    9

    Yasam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi,

    X

     

     

     

     

     

    10

    Mesleki ve etik sorumluluk bilinci,

     

     

    X

     

     

     

    11

    Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve is güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık,

    X

     

     

     

     

     

    12

    Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.

     

     

    X

     

     

     

     

     

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Etkinlik

    SAYISI

    Süresi (Saat)

    Toplam İş Yükü (Saat)

    Ders Süresi

    14

    3

    42

    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

    14

    5

    70

    Ara Sınav

    2

    2

    4

    Kısa Sınav

    0

    0

    0

    Ödev

    5

    2

    10

    Final

    1

    2

    2

    Laboratuar

    14

    2

    28

    Toplam İş Yükü

     

     

    156

    Toplam İş Yükü / 25 (s)

     

     

    6.25

    Dersin AKTS Kredisi

     

     

    6

     

     

  • Syllabus
  • Ders İçeriği:

    Sayı sistemleri ve kodlama. Boole cebri. Kombinezonsal devre elemanları. Boole fonksiyonları: Kanonk gösterilimler ve indirgeme. Quine McCluskey ve Karnaugh yöntemleri. Bazı kombinezonsal devreler: toplayıcılar, kodlayıcılar, veri dağıtıcılar, ROM ve programlanabilir diziler. Ardışıl devreler: durum tablosu ve diyagramı. Flip-floplar.Senkron ardışıl devrelerin analizi. Senkron ardışıl devrelerin sentezi. Tümleşik senkron ardışıl devre elemanları: saklayıcılar, bellekler ve sayıcılar.